Θρίλερ με τη Μητρόπολη Γλυφάδας. Ποιοι εξελέγησαν σε Περιστέρι και Σιάτιστα. Οριστικό «όχι» στη συμφωνία Τσίπρα – Ιερώνυμου

Ρεπορτάζ Αντώνης Τριανταφύλλου

Ο επίσκοπος Σαλώνων Αντώνιος Αβραμιώτης εκλέχτηκε χθες από την Ιεραρχία της Εκκλησίας νέος μητροπολίτης Γλυφάδας, σε μια από τις πιο επεισοδιακές και ανατρεπτικές ψηφοφορίες των τελευταίων ετών, με χαρακτηριστικά θρίλερ. Πάντως, οι περίεργες και διαδοχικές ανατρεπτικές συμπτώσεις και καταστάσεις έως τον οριστικό καθορισμό αποτελέσματος έριξαν βαριές -ίσως ύποπτες και περίεργες για ορισμένους- σκιές, πυροδοτώντας έντονες παρασκηνιακές συζητήσεις εκτός της Ιεραρχίας. Η ανατρεπτική έκβαση κατέδειξε το σοβαρό νομικό κενό στον καταστατικό χάρτη της Εκκλησίας της Ελλάδος, που αφορά την εκλογή μητροπολίτη μέσω ισοψηφίας.

Αυτό που εκτυλίχτηκε στην ψηφοφορία για την εκλογή του νέου μητροπολίτη Γλυφάδας δεν το περίμεναν ούτε οι εκλέκτορες ούτε οι υποψήφιοι. Ολοι γνώριζαν ότι επρόκειτο για εκλογή-θρίλερ, καθώς η επιθυμία του Αρχιεπισκόπου, που τάχθηκε ανοιχτά υπέρ της υποψηφιότητας του επισκόπου Σαλώνων, συναντούσε ισχυρή αντίδραση από μεγάλη ομάδα μητροπολιτών και τις τοπικές Αρχές σε Γλυφάδα, Ελληνικό και Βούλα, που επιθυμούσαν την εκλογή του πρωτοσύγκελου της Μητρόπολης Γλυφάδας, αρχιμανδρίτη Αλέξιου Ψωίνου.

Η ανακοίνωση του τριπροσώπου, όπου ο Αλέξιος Ψωίνος έλαβε 52 ψήφους (έναντι 50 του επισκόπου Σαλώνων Αντωνίου), ερμηνεύτηκε ως επικείμενη ήττα της υποψηφιότητας που στήριξε ο Αρχιεπίσκοπος. Πράγματι λίγη ώρα μετά, στη δεύτερη ψηφοφορία, έτσι όπως αρχικά καταμετρήθηκαν οι ψήφοι διαπιστώθηκε ότι ο Αλέξιος Ψωίνος εκλέχτηκε με 38 ψήφους, έναντι 37 ψήφων που συγκέντρωσε ο Σαλώνων Αντώνιος. Και εκεί που άρχισαν έξω από το μεγάλο συνοδικό οι συζητήσεις για την ήττα του Αρχιεπισκόπου, ήρθε η ολική ανατροπή. «Πρέπει να έχει γίνει λάθος στην καταμέτρηση, 38 και 37 συν μια λευκή ψήφος βγάζει αποτέλεσμα 76, ενώ οι παρόντες εκλέκτορες είμαστε 77, πρέπει να ξαναμετρήσουμε τα ψηφοδέλτια» φέρεται ότι είπε στο σώμα της Ιεραρχίας ο μητροπολίτης Θεσσαλιώτιδος Τιμόθεος.

Κόλλησαν… τα ψηφοδέλτια

Σύμφωνα με το καταστατικό, τρεις ψηφολέκτες μετρούν και αριθμούν με αύξοντα αριθμό τα ψηφοδέλτια. Πράγματι, η καταμέτρηση έβγαζε 77 ψηφοδέλτια. Οπως εικάζεται, την ώρα που ο αρχιγραμματέας διάβαζε και έδειχνε το κάθε ψηφοδέλτιο μάλλον δυο από αυτά κόλλησαν μαζί και έτσι υπήρξε το αρχικό αποτέλεσμα που έβγαζε την εκλογή του Αλέξιου Ψωίνου. Η επανακαταμέτρηση έβγαλε ισοψηφία Αντωνίου και Αλεξίου, δημιουργώντας άλλο πρόβλημα.

Ο καταστατικός χάρτης δεν προβλέπει ποιος εκλέγεται σε περίπτωση ισοψηφίας. Τελικά με διπλή ερμηνεία από τη νομική υπηρεσία, ότι λόγω βαθμού αρχιεροσύνης του Σαλώνων Αντωνίου αλλά και των πρεσβείων του σε χειροτονία ως ιερέα έναντι του Αλέξιου Ψωίνου προηγείται, η Ιεραρχία κατέληξε στο τελικό αποτέλεσμα.

Αλλη μια ήττα 

 Ισοψηφίες διαπιστώθηκαν στις εκλογές των μητροπολιτών Σπάρτης το 1980 και Νέας Ιωνίας το 1994. Για ορισμένους η επεισοδιακή εκλογή του Σαλώνων Αντώνιου καταδεικνύει ακόμη μία ήττα του Αρχιεπισκόπου Ιερωνύμου και των επιλογών του, την ώρα που δεν αντιμετωπίζει μια οργανωμένη εκκλησιαστική αντιπολίτευση, όπως αυτή που είχε απέναντί του ο μακαριστός Χριστόδουλος, με επικεφαλής τον -τότε- Θηβών Ιερώνυμο.

Τα φαβορί σε Περιστέρι και Σιάτιστα

Τον επίσκοπο Μεθώνης Κλήμη, αρχιγραμματέα της Ιεράς Συνόδου, ως διάδοχο του παραιτηθέντος ασθενούς μητροπολίτη Περιστερίου Χρυσόστομου, και τον πρωτοσύγκελο της Μητρόπολης Καστορίας, αρχιμανδρίτη Αθανάσιο Γιαννουσά, ως νέο μητροπολίτη Σισανίου και Σιατίστης, διάδοχο του μακαριστού Παύλου, εξέλεξε χθες η Ιεραρχία.

Οι εκλογές ξεκίνησαν με τη Μητρόπολη Σιατίστης. Στο τριπρόσωπο έλαβαν ο αρχιμανδρίτης Αθανάσιος Γιαννουσάς 73 ψήφους, ο αρχιμανδρίτης Εφραίμ Τριανταφυλλόπουλος 32 ψήφους, ο Xριστοφόρος Αγγελόπουλος 14 ψήφους, ενώ βρέθηκε και μία λευκή. Στη δεύτερη ψηφοφορία αποδείχτηκε η συντριπτική αποδοχή του Αθανάσιου Γιαννουσά, που εκλέχθηκε με 71 ψήφους επί συνόλου 77 ψηφισάντων. Ο νέος μητροπολίτης Σισανίου Αθανάσιος γεννήθηκε στην Αθήνα το 1971. Το 1993 έλαβε το πτυχίο της Θεολογικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών. Το 1995 εκάρη μοναχός και το 1997 χειροτονήθηκε ιερέας. Από το 1998 υπηρέτησε ως πρωτοσύγκελος της Μητρόπολης Καστορίας. Το 2012 έλαβε το οφίκιο του αρχιμανδρίτη του Οικουμενικού Θρόνου από τον Οικουμενικό Πατριάρχη Βαρθολομαίο.

  • Μητροπολίτης Περιστερίου αναδείχτηκε ο επίσκοπος Μεθώνης Κλήμης, που εκλέχθηκε με 63 ψήφους (77 ψηφίσαντες), ενώ ο αρχιμανδρίτης Γεράσιμος Καραμολέγκος έλαβε μία ψήφο. Επίσης, βρέθηκαν 12 λευκά και μία άκυρη. Ο Μεθώνης Κλήμης γεννήθηκε στη Μεσσηνία και αποφοίτησε από τη Θεολογική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών. Από το 1999 και επί 20 χρόνια υπηρέτησε στην Ιερά Σύνοδο. Το 2014 διορίστηκε αρχιγραμματέας της και εξελέγη με τον τίτλο του επισκόπου Μεθώνης.
  • Ο επίσκοπος Σαλώνων Αντώνιος εκλέχτηκε με ισοψηφία 38 ψήφων νέος μητροπολίτης Γλυφάδας. Πρόκειται για ένα από τα εμπειρότερα στελέχη της διοίκησης της Εκκλησίας, καθώς από το 1988 υπηρετεί στην Οικονομική Υπηρεσία, της οποίας είναι γενικός διευθυντής από το 2011. Κατά τη διάρκεια της θητείας του συνετέλεσε στην ανόρθωση των οικονομικών της Εκκλησίας, στην κατασκευή αρκετών κτιρίων και στην ανακαίνιση του Συνοδικού Μεγάρου.

Τελεσίγραφο από την κυβέρνηση μετά το «όχι» στην ανίερη συμφωνία με Τσίπρα

Δεινή προσωπική ήττα για τον Αρχιεπίσκοπο Ιερώνυμο και για τον πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα συνιστά το οριστικό «όχι» που είπε ομόφωνα η Ιεραρχία, απορρίπτοντας την αλλαγή του καθεστώτος μισθοδοσίας των κληρικών που προέβλεπε η συμφωνία Τσίπρα – Ιερωνύμου.

Οπως διαπιστώνεται, η Εκκλησία αποδείχθηκε ανυπέρβλητος αντίπαλος ακόμα και για τον Αλέξη Τσίπρα, τον -καθ’ ομολογίαν- κυρίαρχο του εγχώριου πολιτικού παιχνιδιού.

Ο πρωθυπουργός περίμενε διακαώς την υπερψήφιση του πλαισίου των 15 σημείων βασισμένος στις διαβεβαιώσεις που φέρεται ότι είχε λάβει από τον Αρχιεπίσκοπο ότι θα κατόρθωνε να περάσει εύκολα τη συμφωνία από την Ιεραρχία.

Η διοίκηση της Εκκλησίας όμως με τη χθεσινή της ομόφωνη απόφαση επιβεβαίωσε τη σταθερή θέση που είχε διατυπώσει από τον περασμένο Νοέμβριο, ότι στο πλαίσιο ενός ειλικρινούς και ανοιχτού διαλόγου με την κυβέρνηση συζητά τα πάντα πλην του μισθολογικού.

Σύμφωνα με το ανακοινωθέν της, η Ιεραρχία «προσδιορίζει τα θέματα στα οποία θα συνεχιστεί ο διάλογος με την Πολιτεία, ήτοι τις οργανικές θέσεις των κληρικών και των εκκλησιαστικών υπαλλήλων, την αποζημίωση για την απαλλοτριωθείσα εκκλησιαστική περιουσία έως το 1939, τη διαχείριση της εκκλησιαστικής περιουσίας μετά τις Συμβάσεις της 18/9/1952». Πρακτικά η Ιερά Σύνοδος κάλεσε την κυβέρνηση να αποκριθεί αν δέχεται τη συνέχιση των διαπραγματεύσεων, χωρίς το μισθολογικό.

Η απάντηση της κυβέρνησης ήταν ακόμη ένα αυταρχικό τελεσίγραφο: «Η κυβέρνηση είναι πάντοτε έτοιμη να διεξάγει ειλικρινή κι εξαντλητικό διάλογο εντός του πλαισίου της συμφωνίας της 6/11/2018, χωρίς εξαιρέσεις, επιλεκτικές προτιμήσεις και εκ των υστέρων τελεσίγραφα, όπως αυτά που τέθηκαν με τη σημερινή απόφαση της Ιεραρχίας». Δηλαδή το υπουργείο Παιδείας προκλητικά ανακοίνωσε στην Εκκλησία ότι δέχεται να συνεχίσει τον διάλογο μόνο εφόσον η Ιερά Σύνοδος αποδειχθεί εξαρχής και χωρίς κανέναν αστερίσκο τις κυβερνητικές απαιτήσεις.

Η ανακοίνωση του υπουργείου Παιδείας φανερώνει τον εκνευρισμό που επικρατεί στην κυβέρνηση, η οποία δεν δείχνει διάθεση ελιγμών που θα βγάλουν από το αδιέξοδο.

Η Εκκλησία και η Πολιτεία με την εκατέρωθεν στάση τους αποδεικνύουν ότι συνεχίζουν τους παράλληλους μονολόγους χωρίς ουσιαστικά διάθεση διαλόγου.

dimokratianews