Ολοκληρώθηκαν  σήμερα (12 Οκτωβρίου 2008) στο Φανάρι της Κωνσταντινουπόλεως, Κυριακή των Αγίων Πατέρων της Ζ Οικουμενικής Συνόδου, με Πανορθοδόξο πολυαρχιερατικό Πατριαρχικό συλλείτουργο στο οποίο προεξήρχε ο Οικουμενικός Πατριάρχης κ.κ. Βαρθολομαίος,  οι εργασίες της 4ης -από εκλογής στον Οικουμενικό Θρόνο  του κ.Βαρθολομαίου- Πανορθοδόξου Συνάξεως των  προκαθημένων ηγετών της  Μιας Αγίας Καθολικής και Αποστολικής (Ανατολικής Οθροδόξου) Εκκλησίας. Οι ηγέτες της Ορθοδόξου Εκκλησίας μετά το πέρας της Θείας Λειτουργίας -στον Πατριαρχικό Ιερίο Ναοό του Αγίου Γεωργίου- κατά την οποία επισφραγίσθηκε η ενότητα της Ορθοδοξίας  εξαπέλυσαν Μεγάλο Μήνυμα προς τον Λαό του Θεού, τους ηγέτες  και την παγκόσμια κοινή γνώμη.

Αν θα θέλαμε με κοσμικούς όρους να κάνουμε μια πρώτη αποτίμηση  του σημαντικού και ιστορικού αυτού γεγονότος –το οποίο πέρασε σχεδόν απαρατήρητο από τα Ελληνικά ΜΜΕ σε αντίθεση με τα Ρωσικά ή άλλα σαλβόφωνα ΜΜΕ- ο τίτλος που αβιάστα βγαίνει με βάση τα γεγονότα που έχουν προηγηθεί ωλόγω της υπόβοσκουσας κρίσης, εδώ και μια δεκαετία μεταξύ Κωνσταντινουπόλεως και Μόσχας,   είναι «χωρίς νικητές και ητημένους» – «αποφεύχθηκε το σχίσμα»  αλλά με ανοιχτά τα μέτωπα και τις ορέξεις της Μόσχας για την Τρίτη Ρώμη και πρωτοκαθεδρία στην Ορθόδοξη Εκκλησία. Συνεχίζοντας στο ίδιο μήκος κύματος και την αυτή νοοτροπία γραφής εκείνο που επίσης θα τονιστεί είναι ότι μεταξύ Βαρθολομαίου –Αλέξιου  ο αδιαμφισβήτειτος  «νικητής» από πλευράς τακτικής και «στρατηγικής» είναι η Πρώτος. Κατάφερε για ακόμα μια-για την ακρίβεια μετά το Κίεβο όπου  τελικά σύρθηκε κυριολεκτικά  ο κ. Αλέξιος για δεύτερη- φορά να φέρει στην Κωνσταντινούπολη την Ρωσική Εκκλησία παρά τα όσα θλιβερά και τις απειλές –εκ μέρους του κ. Αλεξίου- που  έχουν προηγηθεί με αφορμή τη δικαιοδοσία στην Ουκρανία και όλα τα άλλα που «χωρίζουν» Φανάρι και Μόσχα εδώ και χρόνια. Θα μπορούσαμε σε αυτό το ύφος γραφής αναλύοντας την σημειολογία των πράξεων και των ενεργειών αλλά και τους συμβολισμούς να αναφέρουμε πολλά. Πάρα πολλά για νικητές και ητημένους. Είναι όμως αυτό το ζητούμενο τώρα για την Ορθόδοξη Εκκλησία; Όχι!

Το ζητούμενο είναι η καθολική ενότητα.   Αν όμως η αποτίμηση γίνει με καθαρά Ορθόδοξα πνευματικά κριτήρια τότε ο τίτλος που συνάγεται και μάλιστα  σε χαμηλούς τόνους  για ακόμα μια φορά «επικράτεισε η ψυχική και πνευματική ενότητα στην Ορθόδοξη  Εκκλησία» χωρίς και εδώ να παραλείψουμε να δούμε τα πολλά ζέοντα και πραγματικά ακανθώδη προβλήματα που έχουν να αντιμετώπισουν –ελπίζουμε Θεία Συγκατάνευση του Αγίου Πνεύματος- με Σύνεση, Σοφία και Διάκριση. Ο κ. Βαρθολομαίος  στην εισήγηση    ενώπιον των ηγετών και εκπροσώπων των Ορθοδόξων Εκκλησίων δεν απέφυγε να τα ονοματίσει και να τα ιεραρχίσει. Η μόνη σκληρή πραγματικότητα είναι ότι η Ορθόδοξος Εκκλησία έχει να συγκαλέσει κατά τα πρότυπα των Οικουμενικών Συνόδων παρόμοια (η παρεμφερή ) Σύνοδο από την Ζ στην Νίκαια. Σε μια τέτοια Μεγάλη Πανορθόδοξη Σύνοδο με οικουμενικό χαρακτήρα –όχι ότι όλες οι προηγθείσες υστερούν σε νομοκανονικότητα ή είναι ίσονος σημασίας – αλλά είναι άλλη η δομή και η πνευματική και διοικητική ισχύς μια τέτοιας Μεγάλης Οικουμενικού χαρακτήρα  Συνόδου. Για την ιστορία αξίζει να αναφέρουμε ότι οι προσπάθειες για την οργάνωση, τα θέματα και την οριστική σύγκληση της  είχαν ξεκινήσει από τον 1947 εκ τότε παρήλθαν πολλά έτη και πολλές δυσκολίες και κυρίως πολλές και ουσιώδεις ιστορικές  μεταβολές  που πλέον καθιστούν επιτακτική και υποχρεωτική την σύγκληση Αυτής της Μεγάλης Ιεράς Συνόδου των Ορθοδόξων Εκκλησιών.

Τα θέματα που θα την απασχολήσουν είναι πολλά και επίσης ακανθώδη. Από το θέμα της νηστίας μέχρι το καυτό ζήτημα της δικαιοδοσίας της διασποράς των Ορθοδόξων και πολλά άλλα ακόμα όπως το ζήτημα των αυτοκεφαλιών, το ημερολογιακό, οι σχέσεις με τις άλλες Ομολογίες κτλ. Διαβάζοντας κανείς το Τελικό Ανακοινωθέν- Μήνυμα που προσυπέγραψαν οι δεκατέσερις ηγέτες και εκπρόσωποι των Ορθοδόξων( Πρεσβυγενών Πατριαρχείων και Αυτοκεφάλων)  Εκκλησιών  θα δει ξεκάθαρα τις θέσεις για τα μεγάλα ζητήματα που απασχολούν την ανθρωπότητα με αναφορές στην οικονομική κρίση, την καταστροφή του περιβάλλοντος, την φτώχεια, τα ζητήματα βιοηθικής για τα οποία επίσημη θέση της Ορθοδοξίας δεν έχει υπάρξει, και πολλά άλλα επίσης μεγάλα κοινωνικά θέματα, αλλά θα διαπιστώσει κυρίως την εκπεφρασμένη  κοινή βούληση για επίλυση και των καυτών εσωτερικών ζητημάτων που απασχολούν, και εν μέρει διχάζουν την ενότητα της Ορθοδόξου Εκκλησίας. Είναι δε, δυνατόν αυτά τα ζητήματα -κυρίως των αυτοκεφαλιών που εγείρονται μετά την πτώση του ανατολικού blog και την δημιουργία νέων χωρών που θέλουν να ανεξαρτητοποιηθούν πλήρως πολιτικά και θρησκευτικά από την Μόσχα- αν δεν αποφευχθούν οι ακρότητες όντως να υπάρξει σχίσμα και πράγματι μεγαλύτερο από εκείνο του 1054 που επέφερε τόσα δεινά στον Χριστιανικό κόσμο χωρίζοντας σε Καθολικούς-με πολύδιασπάσεις και σε  δεκάδες άλλες ομολογίες-  και Ορθοδόξους. Ορθόδοξους οι οποίοι ναι μεν κατόρθωσαν και  παρέμειναν ενωμένοι χωρίς να αλοιώσουν την Πίστη και το Δόγμα, όλους αυτούς του αιώνες  μέχρι το 1924 που επήλθε το σχίσμα για το ημερολογιακό ζήτημα.

Το δε σχίσμα είναι ότι χειρότερο και καταδικαστέο από τον Απόστολο Παύλο και τους Πατέρες της Ορθόδοξης Εκκλησίας ακριβώς διότι ναι μεν η Πίστις,  το Δόγμα  και η Ιερά Παράδοσις παραμένουν αναλοίωτα και αυθεντικά στοιχεία της ζώσας Εκκλησίας,   αλλά λόγω άλλων  ενδεχομένως και ιδιοτελών και λυσιτελών και προσωπικών διαφορών επέρχεται διαχωρισμός διοικητικός αλλά τελικά  και πνευματικός όταν αποκόπτεσαι από το Κυρίως Σώμα της Μιας Αγίας Καθολικής και Αποστολικής Εκκλησίας.  Κλείνοντας αξίζει να μελετηθεί περισσότερο η εισήγηση του Παναγιοτάτου Οικουμενικού Πατριάρχου κ.κ. Βαρθολομαίου ο οποίος με σεμνότητα αλλά και βαθιά πίστη απευθύνει ουσιαστικά μεγάλη κραυγή αγωνίας και έκκληση για ενότητα.  Είθε το Πανάγιο Πνεύμα να φωτίσει τους  Αρχιποίμενες της Ορθοδόξου Εκκλησίας να  οδηγήσουν την Κιβωτό της Σωτηρίας –που είναι η Εκκλησία- στην πραγματική οδό της Σωτηρίας της ανθρώπινης ψυχής και να αποτελέσουν την απαρχή για την ψυχική και πνευματική ενότητα όλου του Χριστιανικού κόσμου που εξακολουθεί να παραμένει διηρημένος και βαθιά διχασμένος στα ζητήματα της πίστεως ωσάν άλλο Χριστό να πιστεύουν εκείνοι και άλλο εμείς οι Ορθόδοξοι! 

Ωστόσο για να καταλάβουμε καλύτερα τις εσωτερικές "ρήξεις" αλλά και τις διεργασίες που υπάρχουν στους κόλπους της Ορθοδοξίας αξίζει να μελετήσει κανείς για το ίδιο θέμα της Πανορθοδόξου Συνάξεως στο Φανάρι,  τις θέσεις των Ρώσων όπως αυτές διατυπώνονται στον ημιεπίσημο διαδικτυακό τους κόμβο στα ελληνικά σε κύριο άρθρο τους.   Πράγματι ο δρόμος προς την ουσιαστική και ψυχική ενότητα των Ορθοδόξων είναι  μακρύς, δύσβατος απαιτεί υπομονή. Επιμονή. Σύναιση. Νηφαλιότητα. Νούν Χριστού και την δεινότητα των Πατέρων της Εκκλησίας όταν δογμάτιζαν μέχρι να φτάσουμε, 2000 χρόνια μετά να παραμένουμε ακλώνητοι στα δόγματα της Ορθοδόξου Πίστεως μας. Ο  Θεός να δώσει να έχουμε ενόητα.. 

ΤΟ ΜΗΝΥΜΑ ΤΩΝ ΟΡΘΟΔΟΞΩΝ ΗΓΕΤΩΝ ΣΤΑ ΑΓΓΛΙΚΑ       

ΥΣΤΑΤΗ ΚΡΑΥΓΗ ΑΓΩΝΙΑΣ & ΕΚΚΛΗΣΗ ΓΙΑ ΕΝΟΤΗΤΑ ΑΠΟ ΒΑΡΘΟΛΟΜΑΙΟ

ΑΡΘΡΑ ΚΑΙ ΡΕΠΟΡΤΑΖ ΣΤΟΝ ΕΛΚΗΝΙΚΟ ΤΥΠΟ

 

Στόχος η ενότητα των Εκκλησιών
Ελεύθερος Τύπος –
Η ενότητα των Ορθόδοξων Εκκλησίων αποτέλεσε το επίκεντρο της συνάντησης των προκαθημένων στο Φανάρι. «Οφείλουμε να ομολογήσουμε με ειλικρίνεια ότι ενίοτε

 

 

Οικουμενικό Πατριαρχείο- Μήνυμα Συνάξεως Ορθοδόξων προκαθημένων
Αθηναικο Πρακτορείο Ειδήσεων –
Η προβολή του αποστολικού μηνύματος του Παύλου "προϋποθέτει την υπέρβαση των εσωτερικών αντιπαραθέσεων της Ορθοδόξου Εκκλησίας" λένε στο "Μήνυμά" τους οι

 

 

Μήνυμα των προκαθήμενων της Ορθοδόξου Εκκλησίας
Euro2day –
Την ανησυχία τους για την διεθνή οικονομική κρίση εξέφρασαν οι προκαθήμενοι της Ορθοδόξου Εκκλησίας μετά τη σπάνια σύναξη, στον Ναό του Αγίου Γεωργίου,

 

 

Υποστήριξη για την προστασία του περιβάλλοντος ζητά ο Οικουμενικός
Η Καθημερινή – 10 Οκτ. 2008
Την «επείγουσα» υποστήριξη της προστασίας του φυσικού περιβάλλοντος ζήτησε ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος από τις υπόλοιπες Ορθόδοξες εκκλησίες.

 

 

Υπέρβαση των εσωτερικών αντιπαραθέσεων ζητούν οι προκαθήμενοι της
Τα Νέα Οnline – Πριν από 17 ώρες
Την «υπέρβαση των εσωτερικών αντιπαραθέσεων» ζητούν στο κοινό μήνυμά τους οι προκαθήμενοι της Ορθοδόξου Εκκλησίας μετά τη σπάνια συνάντηση που συγκάλεσε στο

 

 

«Θεματοφύλακας της ενότητας το Φανάρι»
Ελεύθερος Τύπος – 11 Οκτ. 2008
Την ανάγκη ενότητας της Ορθόδοξης Εκκλησίας και το θεμελιώδη συντονιστικό ρόλο του Οικουμενικού Πατριαρχείου της Κωνσταντινουπόλεως για τη διατήρησή της,

 

 

Οικουμενικό Πατριαρχείο – Ομιλία κ. Βαρθολομαίου στη Σύναξη των
Αθηναικο Πρακτορείο Ειδήσεων – 10 Οκτ. 2008
"Οφείλουμε να ομολογήσουμε με ειλικρίνεια ότι ενίοτε παρέχουμε την εικόνα ελλιπούς ενότητας ως να μην είμεθα μια Εκκλησία, αλλά συνομοσπονδία ή ομοσπονδία

 

 

Αρχισε στο Φανάρι η σύναξη των προκαθημένων των Ορθοδόξων Εκκλησιών
Τα Νέα Οnline – 10 Οκτ. 2008
Αρχισε την Παρασκευή στο Φανάρι η σύναξη των προκαθημένων των Ορθοδόξων Εκκλησιών. «Βαρυσήμαντη συμβολική χειρονομία ενότητας και αγάπης» χαρακτήρισαν

 

 

Σύναξη Ορθόδοξων Εκκλησιών στο Φανάρι
Ελεύθερος Τύπος – 7 Οκτ. 2008
Σύναξη των προκαθημένων των ανά τον κόσμο Ορθοδόξων Εκκλησιών, οργανώνει το Οικουμενικό Πατριαρχείο στην Κωνσταντινούπολη για να εορτάσει το έτος του